Jumlah Paparan Halaman

Khamis, 6 Januari 2011

KALENDAR PERSEKOLAHAN 2011

Kalendar Persekolahan Tahun 2011

Kumpulan A
Penggal Cuti dan Hari Persekolahan Mula Akhir Hari
I Hari Persekolahan 02.01.2011 31.01.2011 22
Hari Persekolahan 01.02.2011 28.02.2011 20
Hari Persekolahan 01.03.2011 10.03.2011 8
Cuti Pertengahan Penggal 11.03.2011 19.03.2011 9
Hari Persekolahan 20.03.2011 31.03.2011 10
Hari Persekolahan 01.04.2011 30.04.2011 20
Hari Persekolahan 01.05.2011 26.05.2011 20
Cuti Pertengahan Tahun 27.05.2011 11.06.2011 16




II Hari Persekolahan 12.06.2011 30.06.2011 15
Hari Persekolahan 01.07.2011 31.07.2011 21
Hari Persekolahan 01.08.2011 25.08.2011 19
Cuti Pertengahan Penggal ke II 26.08.2011 03.09.2011 9
Hari Persekolahan 04.09.2011 30.09.2011 20
Hari Persekolahan 01.10.2011 31.10.2011 22
Hari Persekolahan 01.11.2011 17.11.2011 13




Cuti Akhir Tahun 18.11.2011 31.12.2011 44
Jumlah 288
Jumlah Hari Persekolahan Termasuk Cuti Am 210
Jumlah Hari Cuti Penggal 78
Kumpulan B
Penggal Cuti dan Hari Persekolahan Mula Akhir Hari
I Hari Persekolahan 03.01.2011 31.01.2011 21
Hari Persekolahan 01.02.2011 28.02.2011 20
Hari Persekolahan 01.03.2011 11.03.2011 9
Cuti Pertengahan Penggal 12.03.2011 20.03.2011 9
Hari Persekolahan 21.03.2011 31.03.2011 9
Hari Persekolahan 01.04.2011 30.04.2011 21
Hari Persekolahan 01.05.2011 27.05.2011 20
Cuti Pertengahan Tahun 28.05.2011 12.06.2011 16




II Hari Persekolahan 13.06.2011 30.06.2011 14
Hari Persekolahan 01.07.2011 31.07.2011 21
Hari Persekolahan 01.08.2011 26.08.2011 20
Cuti Pertengahan Penggal ke II 27.08.2011 04.09.2011 9
Hari Persekolahan 05.09.2011 30.09.2011 20
Hari Persekolahan 01.10.2011 31.10.2011 21
Hari Persekolahan 01.11.2011 18.11.2011 14




Cuti Akhir Tahun 19.11.2011 01.01.2012 44
Jumlah 288
Jumlah Hari Persekolahan Termasuk Cuti Am 210
Jumlah Hari Cuti Penggal 78
Kumpulan A Kumpulan B
  • Kedah
  • Kelantan
  • Terengganu
  • Perlis
  • Pulau Pinang
  • Perak
  • Selangor
  • Negeri Sembilan
  • Melaka
  • Johor
  • Pahang
  • Sabah
  • Sarawak
  • Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
  • Wilayah Persekutuan Labuan
  • Wilayah Persekutuan Putrajaya

sumber : http://www.moe.gov.my

Nuffnang Ads

INFO PENDUDUK MALAYSIA

Penduduk Malaysia Kini 27,565,821 Orang

PUTRAJAYA, 22 Dis (Bernama) — Malaysia kini mempunyai 27,565,821 penduduk, dengan lelaki melebihi wanita pada nisbah 105:100, demikian menurut laporan kiraan permulaan Banci Penduduk dan Perumahan Malaysia 2010.

Penduduk lelaki kini adalah 14,112,667 orang dan wanita 13,453,154 orang, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Nor Mohamed Yakcop ketika mengumumkan laporan itu pada sidang akhbar di sini hari ini yang turut dihadiri Ketua Pengarah Jabatan Perangkaan Datuk Wan Ramlah Wan Abdul Raof.

Beliau berkata purata kadar pertumbuhan penduduk tahunan dalam tempoh 2000 hingga 2010 ialah 2.17 peratus, menurun berbanding 2.60 peratus dari 1991 hingga 2000.

Semasa tempoh bancian dari 6 Julai hingga 22 Ogos lepas, terdapat 6,396,174 isi rumah dan 7,380,865 tempat kediaman di seluruh negara.

Banci 2010 adalah yang kelima dijalankan untuk menghasilkan data yang berguna bagi merancang dan melaksanakan dasar pembangunn negara.

Banci sebelum ini dijalankan pada 1970, 1980, 1991 dan 2000. Nor Mohamed berkata laporan terperinci mengenai bancian itu merangkumi kedudukan demografik, kelahiran, umur, jantina, etnik, bandar dan luar bandar pula akan dimaklumkan mulai Julai tahun depan.

Nuffnang Ads

Katanya Selangor mempunyai taburan penduduk tertinggi dalam negara dengan 5,411,324 orang (19.63 peratus) setelah mencatat kadar pertumbuhan penduduk 3.17 peratus.

Putrajaya yang mempunyai 67,964 penduduk mencatat pertumbuhan penduduk paling pesat iaitu 17.77 peratus akibat perpindahan kebanyakan pejabat kerajaan serta perpindahan penduduk ke kuarters kerajaan di situ.

Labuan, Sabah, Sarawak, Johor, Terengganu, Kedah dan Negeri Sembilan adalah antara negeri yang mencatatkan penurunan kadar pertumbuhan penduduk.

Nor Mohamed berkata penurunan kadar pertumbuhan penduduk adalah sejajar dengan kadar pertumbuhan penduduk di negara maju lain disebabkan beberapa faktor termasuk tumpuan kepada kerjaya.

Mengenai kadar kesuburan penduduk, beliau berkata ia menurun kepada 2.3 peratus pada tahun lepas berbanding tiga peratus pada tahun 2000.

“Pada tahun 2015 terdapat kemungkinan kadar kesuburan penduduk di Malaysia turun kepada 2.1 peratus seperti juga di negara maju,” katanya.

STUDY SMART

Study smart

Teacher Talk
By NITHYA SIDHHU

Good grades and goals can be achieved if one puts in enough time and effort.

MY students have been asking me how they can prepare themselves better for the coming public examinations. This being exam season, it is not surprising that tensions are running high and examination anxiety is at its peak.

Having studied and observed successful students at school, I can say this much. Free will can change anyone’s destiny. Discipline and hard work pay rich dividends. Desire and ambition can shape lives. Attention and focus shifts the axis. So, in order to do well, there are some simple things that a student can, and ought to, practise.

While I can offer you some guidelines, ultimately, it is the individual who decides which direction his life will take. With dedication and focus, even the impossible can be attained and dreams can be realised.

Pay attention

Here’s what a successful student does: He pays attention. Knowing when to pay heed is a crucial characteristic of the successful.

In class, when a teacher is teaching, the most basic thing a child must do is to listen. George Clooney, the famous actor is quoted to have said: “You never really learn much from hearing yourself talk.”

So, stop the chatting and stop the distracting self-absorption. Pay attention and make note of what is being said and taught by the teacher.

By lending his eyes and ears to the task at hand, a child can absorb a lot in class. In other words, do not defer learning. You would do better, if you learn as much as you can during the time a lesson is taught in class. Pick up the useful tips offered and remember them immediately.

Be disciplined and focused on what is important. So, set aside a daily time to review work and stick to it. This includes doing your homework and reading up.

Parents of successful children have usually ingrained this habit in their young ones from a very early age.

“No TV before school work” is a good adage to follow.

The child must learn to prioritise and understand his responsibility as a student. If there are academic tasks given, these must be accomplished first, before he accords himself any other privilege.

He optimises the use of his time. There are pockets of free time in every school day. A successful student does not fritter away this precious time.

He does as much as he can in whatever time he can find. In this way, he has more time to call his own. Weekends, in particular, are put to good use.

He thinks about what he is doing, plans his work and accomplishes daily goals. This is a form of self-motivation that weak students do not exhibit.

The successful student is always mindful of what needs to be done in a certain time frame and is conscious of the effort, resources and materials he will need in order to achieve set targets.

Make a list

A good thing to do is to write out a “To Do” list for every day, including the weekends.

Even our very own famous Chef Wan has said this before — “In order to be big, you have to think big. If you think small, you’re going to be small.”

A good student is not satisfied in doing just what the teacher has asked him to do. He goes beyond that, seeking a multitude of other exercises to sharpen his mind. He procures information not just from his textbook but also from other books, other teachers, TV, magazines, friends and newspapers. By varying his sources of knowledge, he learns more.

He practices the art of balance. His time is, therefore, divided into periods of work and relaxation. After an hour or two of concentrated work, this student will usually do something else to relax his mind.

He is aware that the mind needs rest, and he accomplishes this by engaging in some physical activity or a game.

Some students just sleep or listen to music. Or, take a ride on a bike. Essentially, their bodies and mind are not wound tight. They learn to handle stress.

A good student usually seeks out mentors and guides. Somehow, successful people realise that learning is best done when it is skillfully guided by those who are more knowledgeable or wise. Thus, they spend some time each day in the company of such people.

Unafraid to seek help, they make the most of the mental wealth and the wise ways of others who are superior to them.

In the Beijing Olympics, Mongolia got the chance to celebrate its first-ever Olympic gold medal — a win proffered by traditional wrestler Tuvshinbayar Naidan. He won the gold by beating Kazakhstan’s Askhat Zhitkeyev in the men’s 100-kg class.

When interviewed after his victory, Naidan said:“The first thing I thought of was my parents and my coach.”

See what I mean?

You need mentors to be successful. They are the ones who train, guide, nurture and mould you.

Remembering all this will help make you a successful student. Good luck and happy studying

BUDAYA KERJA CEMERLANG

Budaya kerja cemerlang penentu kejayaan transformasi pendidikan PDF Cetak E-mel
Disediakan oleh: Webmaster BPK
Rabu, 05 Januari 2011

GENTING HIGHLANDS - Pegawai Pelajaran Daerah (PPD) perlu mempamerkan budaya kerja yang cemerlang, menepati masa dan efisyen bagi menjamin kejayaan hala tuju pendidikan negara seperti yang digariskan dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10).

Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Datuk Abd. Ghafar Mahmud berkata, selaku pemimpin utama di barisan hadapan, kewibawaan dan komitmen PPD sangat diperlukan agar bergerak selari dengan pendidikan arus perdana.

Tambah beliau, antara aspek penting yang perlu diberi keutamaan PPD ialah kemantapan hala tuju Petunjuk Prestasi Utama (KPI) sebagai tanda aras peningkatan prestasi pendidikan di daerah masing-masing.

"Dalam konteks Program Transformasi Kerajaan (GTP), KPI bermakna dapat meningkatkan prestasi kerja, kreativiti, inovasi serta kualiti kepimpinan di Pejabat Pelajaran Daerah," ujarnya.

Beliau berkata demikian dalam ucaptama Persidangan Kebangsaan Pengurusan PPD Kali Ke-12 di Institut Aminuddin Baki (IAB) di sini baru-baru ini.

Menurut Abd. Ghafar, setiap Pejabat Pelajaran Daerah mempunyai kekuatan sendiri yang boleh dieksploit dengan sebaiknya demi mengangkat martabat, daya saing pendidikan serta kecekapan pengurusan dan pentadbiran organisasi.

"Setiap PPD perlu merangka KPI yang relevan dengan iklim setempat supaya kelak dapat melonjakkan lagi sistem pendidikan negara agar setanding dengan negara maju.

"Peranan dan tangungjawab PPD di peringkat daerah sangat penting bagi memastikan sasaran pencapaian Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) dapat direalisasikan seiring dengan KPI yang ditetapkan.

"Rakyat atau pelanggan hanya mahu melihat hasil atau produktiviti sebagaimana yang dijanjikan dalam KPI itu," jelas beliau.

Hadir sama Pengarah Bahagian Pengurusan Sekolah Harian, Isa Abu; Timbalan Pengarah Pelajaran Pahang, Yahya Zainal Abidin; Pemangku Pengarah IAB Dr. Naimah Ishak, dan Yang Dipertua Badan Perhubungan PPD Malaysia (PPDM), Aminuddin Adam.

Kata Abd. Ghafar, warga pendidik perlu sedar cabaran pendidikan kini semakin kompleks serta mencabar yang memerlukan satu barisan sumber manusia lebih mantap untuk mengikut arus pembangunan pesat negara.

Justeru, beliau berharap semua PPD sentiasa bersikap profesional bukan sahaja dari segi pelaksanaan tanggungjawab tetapi juga sentiasa menambah baik prestasi dan produktiviti demi melahirkan modal insan yang holistik menepati falsafah pendidikan negara

MEMPERKASA BI

Memperkasa bahasa Inggeris PDF Cetak E-mel
Disediakan oleh: Webmaster BPK
Selasa, 09 November 2010

PUTRAJAYA - Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) akan mengambil 600 pesara guru Bahasa Inggeris secara kontrak untuk membantu dalam pelaksanaan dasar Memartabatkan Bahasa Melayu dan Memperkasakan Bahasa Inggeris (MBMMBI).

Mereka akan ditempatkan di sekolah yang benar-benar memerlukan guru Bahasa Inggeris.

Penempatan akan bersesuaian dengan lokasi tempat tinggal guru kontrak berkenaan.

Program MBMMBI akan bermula pada 2011 untuk murid tahun satu dahulu, sebelum dilanjutkan ke tahun berikutnya.

Atas tujuan yang sama, kenyataan KPM baru-baru ini memberitahu, mereka juga telah mengambil 376 guru kontrak penutur jati untuk ditempatkan di lima buah institut perguruan Malaysia (IPGM) dan sekolah terpilih mengikut zon untuk memberi tunjuk ajar kepada guru Bahasa Inggeris.

Pada masa yang sama, kenyataan itu menambah, program pengukuhan Bahasa Inggeris dalam kalangan guru baru dan guru dalam perkhidmatan terus dijalankan dari semasa ke semasa.

Menurut kenyataan KPM, mereka juga akan menambah bilangan guru Bahasa Inggeris secara berperingkat mulai 2011 sehingga 2016.

Selain itu, Bahagian Pendidikan Guru (BPG) telah menganjurkan program tukar opsyen bagi guru bukan opsyen Bahasa Inggeris dan kursus peningkatan potensi guru Bahasa Inggeris telah dijalankan.

Dalam memastikan keberkesanan pelaksanaan dasar MBMMBI, keutamaan perlu diberi kepada prosedur penghantaran dan pengedaran buku teks supaya bekalan buku teks dapat sampai sebelum sesi persekolahan 2011.

Pelan kontigensi juga perlu disediakan untuk memastikan pihak sekolah menerima buku teks tepat pada waktunya, tambah kenyataan KPM.

Kementerian itu juga mengingatkan pensyarah IPGM, institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan guru supaya sentiasa maklum tentang perubahan kurikulum supaya mereka cukup bersedia untuk menyampaikannya dengan berkesan.

Pensyarah dan guru pelatih di IPGM juga didedahkan dengan kurikulum standard Bahasa Inggeris tahun satu oleh BPK melalui bengkel induksi, ujar kenyataan tersebut.

SCHOOL CALENDAR 2011

Kalendar persekolahan 2011

HOW TO CREATE A BLOG

Follow these steps:
1. Open this website:
http://www.blogger.com/
2. Press button; Create a Blog.
3. Sign in. The password of your email address must at least 8 characters. If not, you'll be guided how to change it.
4. Press Continue.
5. Create your blog now. Fill up; Blog title, Blog address, and copy the 'eye-twister' so called word.
6. Press Continue.
7. Choose a template. Search for the best one to your liking.. if you change later, it might change your layout.
8. Press Continue.
9. Start blogging.

You'll have more choices of template designs at
http://www.deluxetemplates.net/. They're free of charge the last time I looked at them.. however, no guarantee, sometimes they change their minds. There are more at http://thecutestsiteontheblock.com/. Just bear in mind.. most of them are not for free.

Untuk tambah page baru:
- Blogger - New Post - Title - Label (pengelasan bahan) - masukkan pengisian.. edit/tambah 'image' - siap - PUBLISH POST - View blog.

Kurikulum Standard Sekolah Rendah bermula 2011

Bermula tahun 2011, semua sekolah akan menggunakan satu kurikulum baru yang dikenali sebagai Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR). Kurikulum ini akan dijalankan secara berperingkat di seluruh Malaysia bermula tahun 1 2011. Kurikulum ini selaras dengan perkembangan dan permintaan semasa yang menuntut modal insan yang lebih berkualiti sejajar dengan zaman yang serba maju dan canggih kini.

Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom berkata, KSSR tidak akan menggantikan tetapi beriringan dengan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR).

Melalui KSSR katanya, pengajaran dan pembelajaran akan menggunakan modul yang akan menggantikan buku teks oleh itu guru-guru sedang disedia dan dilatih untuk KSSR.

Ia diharap dapat meningkatkan penguasaan murid-murid sekolah rendah khususnya dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris.

Pendekatan teknik pengajaran dan pembelajaran (P&P) akan menjadi lebih menarik dan interaktif di mana ia melibatkan penggunaan dua bahasa tersebut serta meningkatkan penguasaannya bagi guru-guru untuk mengajar dalam subjek Matematik dan Sains sejajar dengan matlamat kerajaan.

Buat peringkat permulaan, sebanyak 500 buah sekolah telah menjalani uji rintis mulai 31 Mac 2009 sehingga akhir Jun 2009.

Sebanyak 50 buah sekolah akan menjalani uji rintis semua mata pelajaran manakala sekolah selebihnya akan menjalani uji rintis dalam mata pelajaran terpilih.

KSSR membahagikan mata pelajaran kepada tiga modul iaitu Modul Asas Teras, Modul Asas Tema dan Modul Asas Elektif.

Tahap satu sekolah rendah (tahun 1 hingga 3) akan tertumpu kepada penguasaan 4M (membaca, menulis, mengira dan menaakul) serta kemahiran asas teknologi komunikasi dan maklumat (ICT), perkembangan sosioemosi, kerohanian, fizikal, kognitif, sikap dan nilai.

Nuffnang Ads

Sementara tahap dua sekolah rendah (tahun 4 hingga 6) akan tertumpu kepada pengukuhan dan aplikasi 4M, kemahiran asas ICT, perkembangan sosioemosi, kerohanian, fizikal, sikap dan nilai.

Selain itu, kementerian juga akan memperkenalkan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) bagi murid-murid prasekolah berumur lima dan enam tahun seluruh negara.

Pada peringkat ini pula, tumpuan akan diberikan kepada perkembangan sosioemosi, kerohanian, fizikal, kognitif, sahsiah, persediaan ke sekolah rendah serta pendedahan awal mengenai kemahiran 4M.

KSPK akan memudahkan lagi murid-murid prasekolah ini untuk menyediakan mereka memasuki alam persekolahan selain pendekatan yang lebih mesra dan menarik digunakan bersesuaian dengan peringkat umur kanak-kanak prasekolah.